Jak poprawić swoją kondycję, aby podczas dojazdów do pracy zamienić samochód na rower?

Jak poprawić swoją kondycję, aby podczas dojazdów do pracy zamienić samochód na rower?

W większych miastach zazwyczaj trudno jest przejechać samochodem całą trasę bez napotkania korków, objazdów i zakazów ruchu dla pojazdów silnikowych. Nie mówiąc już o znalezieniu wolnego miejsca do parkowania na wąskich ulicach starówek. Przejazd przez miasto, zwłaszcza w godzinach szczytu, zabiera sporo czasu i jest źródłem stresu. Dobrą alternatywą na dojazd do pracy jest rower, którym można się poruszać po ścieżkach rowerowych omijając korki. Ale jeśli ktoś po raz pierwszy decyduje się na takie rozwiązanie musi się liczyć z tym, że po długim okresie zimowym jego kondycja fizyczna daleka jest od doskonałości. Jak przygotować się do sezonu wiosenno-letniego, kiedy głównym pojazdem do przemieszczanie się po bliższej i dalszej okolicy stanie się rower?

Co na poprawę kondycji?

Doskonałym sprzętem domowym do ćwiczeń poprawiających ogólną sprawność i wydolność wysiłkową jest rower stacjonarny. Warto zainwestować w taki zakup, ponieważ za jego pomocą można osiągnąć w krótkim czasie zadowalające efekty:

  • wzmocnienie mięśni nóg,
  • poprawę krążenia krwi,
  • zwiększenie wydolności płuc,
  • redukcję nadmiernej wagi.

Tak przygotowany organizm wzmocni kondycję potrzebną do innych ćwiczeń wysiłkowych i wpłynie na poprawę ogólnego samopoczucia. Jazda na rowerze stacjonarnym pomaga również schudnąć, a przez to uzyskać atrakcyjniejszą niż wcześniej sylwetkę.

Zapobieganie kontuzjom

Rower stacjonarny można tak wyregulować, że na początkowym etapie ćwiczeń nacisk na pedały będzie niewielki. Daje to znikome obciążenie stawów kolanowych i mięśni ud. Z czasem zwiększa się opór  pedałów, aż do osiągnięcia wartości zbliżonych do jazdy na zwykłym rowerze. Taki trening stosowany regularnie przez parę tygodni, pozwala później na bezwysiłkowy podjazd na wzniesienia, lub pokonywanie dłuższych tras. Zwiększenie siły mięśni i poprawa działania stawów jest warunkiem korzystania z roweru mobilnego bez narażania się na urazy i kontuzje.

Rower stacjonarny a lockdown

W okresie izolacji, często zamiast dojazdów do firmy – wykonuje się swoją pracę zdalnie. Brak codziennego ruchu mogą zrekompensować ćwiczenia na rowerze stacjonarnym. Można je wykonywać w dowolnej chwili, nawet podczas krótkiej przerwy po odejściu od komputera. Taki aktywny relaks dotlenia organizm i wzmacnia siłę wszystkich grup mięśniowych – nóg, grzbietu i ramion. Domowy sprzęt do ćwiczeń ogólnorozwojowych jest szczególnie przydatny, gdy nie działają siłownie, kluby fitness i baseny, a poranny jogging w maseczce jest mało komfortowy.

Jak wrócić do sportowej formy po kontuzji?

Trenowałeś z ogromnym zapałem, krok po kroku realizując wyznaczony wcześniej plan treningowy, który miał Cię doprowadzić do osiągnięcia wymarzonych sportowych rezultatów. Wystarczyła chwila nieuwagi i niekontrolowany upadek zakończył się bolesną kontuzją, która wyeliminowała możliwość kontynuowania treningów przez kolejnych kilka miesięcy. Twoja sportowa dusza nie daje jednak za wygraną i wciąż ciągnie Cię do uprawiania sportu. Musisz wziąć głęboki oddech – zanim wrócisz do pełnej formy, minie trochę czasu. Powrót do sprawności może być łatwiejszy, gdy (przynajmniej na jakiś czas) zdecydujesz się przesiąść na rower stacjonarny z www.marbo-sport.pl.

Zbyt szybki powrót na rower po kontuzji, może skończyć się kolejną kontuzją

Kilka lat spędzonych w siodełku zapewne sprawiło, że Twoje ciało działało jak dobrze naoliwiona maszyna. Maszyna, która z dnia na dzień została unieruchomiona przez bolesną kontuzję. Na kilka kolejnych tygodni czy miesięcy będziesz musiał zawiesić sportowy strój na przysłowiowym kołku, gdyż uprawianie ulubionej dyscypliny sportowej nie będzie możliwe. Pamiętaj, aby do treningów wracać stopniowo. Jeżeli zbyt szybko zdecydujesz się wsiąść znów na rower, wówczas kontuzja może się odnowić. Daj organizmowi czas na regenerację – niech to będzie dokładnie tyle czasu, ile potrzebuje Twoje ciało, by znów wrócić na dawne sportowe tory. Jeżeli kolarstwo to Twoja prawdziwa pasja, czas bez treningów może okazać się dla Ciebie wyjątkowo trudny. Możesz go nieco urozmaicić, korzystając z domowych treningów na rowerku stacjonarnym. Zaczynaj jednak od powolnej jazdy, tak by nie obciążać miejsca dotkniętego kontuzją. Najlepiej zrobisz, gdy zdecydujesz się na konsultacje z fizjoterapeutą – wspólnie opracujecie plan na powrót do pełnej sprawności.

Jakich błędów nie popełniać wracając do treningów po kontuzji?

Miłośnicy jazdy na rowerze, którzy z jakichś przyczyn muszą chwilowo zrezygnować z regularnych treningów, wracając do formy, bardzo często popełniają te same błędy. Można wskazać pewne schematy, których z całą pewnością warto unikać.

  • Jednym z błędów popełnianych najczęściej są zbyt długie dystanse, treningowe. Jeśli jeździłeś rok temu 150 km to po kontuzji będzie to raczej nieosiągalne. Zacznij od mniejszych dystansów pokonywanych na rowerze stacjonarnym.
  • Kolejny błąd, który jest bardzo często popełniany, to zbyt krótki czas na regenerację organizmu. Wyznaczaj nowe realistyczne plany i dąż do nich, a na pewno uda Ci się dojść do pełnej formy
  • Monotonia treningu, to kolejna kwestia, na którą musisz uważać. Stosuj różne programy ćwiczeń, dostosowane do aktualnych możliwości Twojego organizmu.

Pamiętaj, aby ćwiczyć w taki sposób, by nie zrobić sobie krzywdy. Jeżeli chcesz mieć pod kontrolą intensywność treningów, to rower stacjonarny będzie doskonałym rozwiązaniem.

 

 

Czy warto zainwestować w rower stacjonarny

W czasie pandemii, wielu z nas boryka się z problemem braku ruchu. Kiedy siłownie są zamknięte, a na spacer można wyjść tylko w maseczce, ludzie zaczynają szukać rozwiązań, które pozwolą zwiększyć im swoją aktywność fizyczną, bez wychodzenia z domu.

Rower stacjonarny, a inne formy aktywności

Rower stacjonarny (https://www.marbo-sport.pl/pol_m_Sprzet-Cardio_Rowery-treningowe-1027.html) to świetny sprzęt do ćwiczeń, który jest rekomendowany przez wielu trenerów. Są dwa rodzaje rowerów stacjonarnych:

  • rower pionowy
  • rower poziomy

Rower poziomy to bardzo dobre rozwiązanie dla osób borykających się z chorobami kręgosłupa oraz z nadwagą. Niestety ten typ rowerka, jest bardzo często dużo większy niż rowery pionowe, a co za tym idzie, osobom, które nie posiadają wystarczającej przestrzeni, zalecane jest kupno tego drugiego, który to często można dostać w opcji do złożenia.

Trenowanie na rowerku jest łatwe i przyjemne, w trakcie treningu można przecież oglądać swój ulubiony film, serial, korzystać z telefonu komórkowego, czy nawet czytać książkę. To świetna forma aktywności dla zapracowanych i mających mało czasu. Z treningiem na rowerku, można połączyć nawet służbowe rozmowy telefoniczne. Inne formy aktywności, takie jak trenowanie z obciążeniami, ćwiczenia na macie, czy też bieżnia, nie dają tylu możliwości. Hałas wytwarzany przy bieganiu na bieżni, bardzo utrudniałby rozmowy telefoniczne, nie wspominając już o czytaniu książki, a przy ćwiczeniach na macie, nie ma możliwości skupienia wzroku na telefonie czy telewizorze.

Koszty rowerka stacjonarnego

Koszty rowerka stacjonarnego są bardzo zróżnicowane i wahają się od 200zł do nawet kilku tysięcy. Cena zależy od jakości sprzętu, ale również bardzo często od wielkości rowerka. Dzięki temu, że cena za dobrej jakości rower oscyluje już w granicach 300-500zł, rower stacjonarny to sprzęt, na który większość osób może sobie pozwolić.

Korzyści wynikające z korzystania z roweru stacjonarnego

Niektórzy mogliby zapytać, dlaczego warto kupić rower stacjonarny zamiast standardowego roweru. Odpowiedź jest banalnie prosta. Rower stacjonarny to świetne urządzenie dla osób chcących zwiększyć swoją aktywność fizyczną i poprawić sylwetkę, również w okresie jesienno-zimowym, kiedy pogoda nie zachęca do wychodzenia z domu. Nie od dziś wiadomo, że zrzucenie zbędnych kilogramów wpływa korzystnie na zdrowie zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Okres jesienno-zimowy, jest okresem bardzo trudnym dla zdrowia psychicznego. Większość osób w tym czasie, rezygnuje z wychodzenia na spacery, czy z uprawiania innych aktywności na świeżym powietrzu. Rower stacjonarny pomaga utrzymać formę fizyczną przez cały rok, a także poprawia zdrowie psychiczne, które może ucierpieć poprzez zmniejszoną aktywność w okresie jesieni i zimy.